OBTINERE CERTIFICATE DE URBANISM SI AVIZE
Fie ca este vorba despre o constructie noua, fie ca este vorba despre interventii pe o constructie existenta, obtinerea certificatului de urbanism este primul pas ce trebuie facut de o persoana fizica sau juridica pentru a putea ulterior demara o investitie.
Certificatul de urbanism este eliberat in general de primarii.
Acesta se obtine in baza unui dosar intocmit, in cele mai multe cazuri, de catre arhitect.
Pasul urmator il reprezinta obtinerea avizelor, acordurilor si aprobarilor listate in certificatul de urbanism.
Pe langa avize si acorduri, in certificatele de urbanism sunt solicitate (in functie de caz) diverse studii, expertize, audite, etc.
Ca si in cazul certificatelor de urbanism, si avizele listate in acesta se obtin tot in baza unor dosare intocmite de catre arhitect (in functie de avizul ce trebuie obtinut).
Avizele si studiile uzuale listate in certificatele de urbanism (pentru constructii complexe) sunt urmatoarele:
- Avize utilitati (alimentare cu apa, canalizare, alimentare cu energie electrica, alimentare cu energie termica, gaze naturale, telefonizare, transport urban, salubritate, etc);
- Aviz de la agentia pentru protectia mediului;
- Aviz de la comisia de circulatii;
- Aviz de la comisia de cultura (daca obiectivul se gaseste in zona protejata);
- Aviz de la inspectoratul de stat in constructii (ISC);
- Aviz de securitate la incendiu (ISU);
- Aviz de protectie civila;
- Aviz de la sanatatea populatiei (DSP);
- Aviz de la Statul major general (SMG);
- Studiu topografic;
- Studiu geotehnic;
- Expertiza tehnica (in cazul interventiilor pe constructii existente);
- Releveu situatie existenta (in cazul interventiilor pe constructii existente);
- Studiu de insorire;
- Studiu energii alternative;
- Certificat de performanta energetica;
- Raport audit energetic;
Sunt si situatii, in care prin certificatul de urbanism se listeaza intocmirea si aprobarea de documentatii de urbanism precum Plan urbanistic de detaliu (PUD) sau Plan urbanistic zonal (PUZ).
Se recurge la acest tip de documentatii (de planificare urbana) atunci cand investitorul doreste ca obiectivul ce urmeaza sa il dezvolte sa aiba alti parametri decat cei aprobati prin planul urbanistic general pentru parcela pe care urmeaza sa demareze investitia.
Uzual, in aceste situatii, primul pas este intocmirea si aprobarea documetatiilor de tip PUD sau PUZ. Dupa aprobarea acestora se solicita un nou certificat de urbanism in baza PUD sa PUZ aprobat in scopul obtinerii autorizatiei de construire.
Pentru toate demersurile listate mai sus, este necesara implicarea arhitectului si dupa caz si a urbanistului inca de la inceputul procesului de dezvoltare a unei investitii.
